Dag 64 - St Jean Pied de Port - Roncesvalles (27km)

20 mei 2015 - Roncesvalles, Spanje

Buenos dias waarde volgers. Tegenwoordig ben ik in Spanje te bewonderen. Dat ging ook niet bepaald zonder slag of stoot. Het weer was zoals aangekondigd erg slecht. En ik moest toch naar 1400 kilometer klimmen vandaag.

Roncesvalles 1Roncesvalles 2Roncesvalles 3Roncesvalles 4

De Route Napoleon. De route die Napoleon gebruikte om zijn leger naar Spanje te loodsen. Deze keer met regen tot 1200 meter hoogte en daarboven natte sneeuw. En geloof mij, het was koud! Te koud om een foto te maken van de grens. Mijn vingers kregen het niet voor elkaar.

Roncesvalles 5Roncesvalles 6Roncesvalles 7Roncesvalles 8

In Roncesvalles is alles weer uitverkocht. Gelukkig was ik er veel te vroeg en kreeg ik een bed op de eerste etage. Ik was zelfs als eerste in de douchen. Na mij stond een rij koude en zuchtende pelgrims te wachten. Allerlei nationaliteiten weer. Zo raak je aan de praat met een jongen uit Hong Kong en een dame uit Hongarije. Zomaar, omdat het kan.

Roncesvalles 11Roncesvalles 10Roncesvalles 12Roncesvalles 13

Ik geniet ervan. Deze berg heeft me geen pijn gedaan en het is de zwaarste van de route. De komende maand op weg naar Santiago. Hopelijk met wat meer slaap.

Uw bergveroveraar

Jeroen

Roncesvalles 14

1. Dannis:
    20 mei 2015
    Welkom in de andere wereld die Spanje heet.
    Alles wordt anders. De vele mensen van totaal verschillende nationaliteiten ga je ontmoeten.
    De luxe van dr vele koffie stops met de meest heerlijke broodjes en Tapas.
    Het is verleidelijk om overal te gaan stoppen.
    Ik geniet met grote teugen en dat ga jij vast ook zeker doen.
    Buen Camino
  2. Elisabeth:
    20 mei 2015
    Wow Jeroen wat goed! Tegen de tijd dat wij daar zijn ben jij al in SdC ! Ultreia et suseia dan maar!Grtjs Elisabeth
  3. Sien en Jeroen:
    20 mei 2015
    Gefeliciteerd ...1300 km de handschoenen in de tas gehad :-)
    Wat heb je een prestatie geleverd met 2 dagen amper slaap
    Maar soms zit je in de flow, en kan je alles aan, vandaag was het schijnbaar zo'n dag!
    Geniet van het moment en maak er nog een gezellige dag van.

Grz het Thuisfront
  4. Aaltje: