Bijna weg

13 maart 2015 - Valkenswaard, Nederland

13-3-2015

De laatste dagen voordat het allemaal gaat beginnen. Alles is wel ingelopen en klaar voor het (voorlopig) laatste wasje in Nederland. Toch gek dat je je kunt verheugen op zoiets als je eerste wasje in Frankrijk.

Ik heb het boekje van de Via Monastica (Vessem - Rocroi (F) ) nog maar een keer doorgebladerd en ik ben eigenlijk wel tot de conclusie gekomen dat je vrij snel door België kunt lopen maar er ook meer dan genoeg interessante plaatsen zijn (zoals de vele abdijen) om het lekker rustig aan te doen. Het zou ook waanzin zijn om mezelf de eerste paar dagen ondersteboven te lopen in de wetenschap dat er nog drie maanden volgen. Ik heb dan ook geen haast.

Verder ben ik vooral bezig met het verzamelen van kennis. Op YouTube zijn vele filmpjes te vinden met zeer handige tips. Wat neem je mee en wat vooral niet, wat kun je verwachten in refugios/herbergen en gewoon tips van ervaringsdeskundigen. Eigenlijk weet ik het allemaal al wel, noem het maar wat extra voorpret.

Morgen nog een keer naar het infocentrum bij pelgrimshoeve Kafarnaum in Vessem voor wat laatste tips en voor de zekerheid toch maar een tweede pelgrimspas. De derde haal ik zeker in St. Jean-Pied-de-Port. De tweede had ik eigenlijk in Vézelay willen halen en misschien doe ik dat alsnog wel maar voor één euro ga ik me niet meer druk maken of ik wel of niet een tweede pas kan vinden aldaar.

Bijna weg...