Dag 41 - Marsac - La Besse (Les Billanges) (25km)

27 april 2015 - Les Billanges, Frankrijk

Regen waarde volgers. Toen ik vanmorgen wakker werd trok er net een hoosbui over Marsac. Ik hou van hoosbuien als ik de hele dag binnen zit maar als ik nog even naar het hoogste punt van mijn Franse camino mag lopen heb ik liever dat ze ergens anders naartoe gaan. Enfin, dat ging niet gebeuren dus ik heb alle hoezen maar weer tevoorschijn getoverd.

Les Billanges 1Les Billanges 2Les Billanges 3

Nu hadden de eigenaresse van deze toko én mijn gewaardeerde collega pelgrim Dennis mij al gewaarschuwd voor de klim en zelfs een alternatief aangeboden. Iedereen die mij langer dan vijf minuten kent weet al wel hoe laat het dan is. Bij een normaal mens telt een gewaarschuwd mens voor twee maar voor mij geldt dat bepaald niet. Een gewaarschuwde Jeroen maakt een nieuwsgierig Aagje. Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan zeg ik altijd maar.

Les Billanges 4Les Billanges 5Les Billanges 6

Dus ik die berg op. Hij viel me alleszins mee. Het was zeker minder erg dan de klim naar Vézelay. In de Waalse Ardennen lachen ze om dit soort pukkeltjes. Wat het wel lastig maakte was de regen en dus ook de poncho waardoor ik mijn stappen niet altijd kon zien en me dus wel eens heb misrekend. Zonder erg gelukkig. Jammer genoeg was er van het beloofde panorama niets te zien. Verder dan een meter of tien kon ik niet voor me uitkijken.

Les Billanges 7Les Billanges 8Les Billanges 9

De afdaling was een ander verhaal. Op bepaalde stukken zou ik het zelfs gevaarlijk noemen. Door de modder gleed je overal weg en over de losse (natte) stenen kon je ook skiën. Zonder stokken was ik zeker enkele keren onderuit gegaan. Al met al was ik al om twaalf uur in Châtelus dus ben ik na een welverdiend bakkie troost doorgelopen.

Les Billanges 10Les Billanges 11

Op weg naar Les Billanges heb ik een paar keer een advertentie langs de weg gezien voor dit pelgrimsonderkomen in La Besse. Vijf kilometer van te voren toch maar de knoop doorgehakt en gebeld of er plaats was. Nou dat kun je wel stellen. Zeven plaatsen in een slaapzaal maar vanwege de regen mocht ik een bed uitzoeken in het duurdere b&b gedeelte voor dezelfde prijs. Helemaal voor mij alleen. Tenminste tenzij er nog volk op komst is. Het leven is goed in Frankrijk, zelfs als het de hele dag regent.

Les Billanges 12Les Billanges 13

Uw inmiddels weer droge regendanser

Jeroen

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Sien en Jeroen:
    27 april 2015
    Wat een schitterende locatie om te overnachten
    Nu nog even afwachten hoe het eten is en de tam tam kan weer opgetrommeld worden...geef het door...geef het door...
    Zo moeten nieuwkomers aan hun pelgrims komen, even goed je best doen en de Santiago lopers komen vanzelf.
    Die luxe van vanacht krijg je niet zo vaak, dus geniet er van.
    Morgen fris en fruitig opstaan, zonder gesnurk
    Het ga je goed

Grz het Thuisfront
  2. Anneliese:
    27 april 2015
    De geur van de natuur van de regen! Ik ben (niet zo een klein beetje) jaloers, op je tocht en misschien ook op je logies. Ik heb net naar het Belgische Compostelagenootschap gemaild om mijn kamers vanaf de zomer aan te bieden.
    Veel succes verder
    A.
  3. Aaltje:
    27 april 2015
    Weer mooie verhalen,ik geniet er elke keer van, ook van je foto's.
    Maar waar zit je nu ongeveer op de kaart die bovenin staat.
    kusjes Aaltje
  4. 27 april 2015
    Hey Aaltje.

Ik kan die kaart niet zijn op mijn mobiel dus ik weet het niet. Ik zit vlakbij Limoges.

Hoi Anneliese
    Dat is goed om te lezen. Vooral bij de fietsers over de Jacobsroute zal het een populair adres worden. Ideaale afstand naar Tournai en dat is een bekende ontmoetingsplaats voor fietsende pelgrims.
  5. Sien en Jeroen:
    27 april 2015
    Aaltje , Jeroen ziet die kaart niet op de telefoon :-)
    Maar je moet altijd het laatste sterretje aanklikken
    In dit geval nr 13 vlak bij Limoges
  6. Greet:
    1 mei 2015
    Hai die Jeroen geweldig allemaal Francientje houdt me goed op de hoogte je bent het gesprek van de woensdag.
    kijken weer uit naar de volgende verhalen nog heel veel succes
    Doeiii die Gretel
  7. Ptrick:
    2 mei 2015
    hoi Jeroen ook al een paar dage geen Wifi
    vandaag zat slaap ik in Cocquille zon
    Thiviers ma Sorges
    Gr P p lees net dat Bertje Paul ontmoet heeft in Limoges
  8. Johnny en esther:
    5 mei 2015
    hallo jeroeno,bedankt voor de felicitatie voor ons esje.leuk dat je daaraan hebt gedacht.mooie foto,s van je weer.hoop dat het weer je gunstig gezind is op je mooie reis.heeeeeel veel plezier nog.en goed uitkijken.