Dag 89 - Villafranca del Bierzo - ? (50+km)

14 juni 2015 - Villafranca del Bierzo, Spanje

Vroeg opstaan weer waarde volgers want de fameuze half vijf Japanner sloeg weer toe. Irritante wekker om half vijf en om kwart over vijf staat hij nog te hannesen in de kamer. Dan is inmiddels iedereen wakker en moet je wel. Buiten kwam ik een Amerikaanse tegen die me nog maar vertelde over deze alternatieve route naar Cebreiro. Haar dochter had die route twee jaar geleden gelopen en was kennelijk fantastisch. Ik besloot toch ook maar die route te nemen.

Villafranca del Bierzo, 1Villafranca del Bierzo,2Villafranca del Bierzo,3Villafranca del Bierzo,4

In de mist op meer dan 1500 meter hoogte hield bij de afdaling ineens de weg op. Die route was dus niet meer onderhouden en ik stond boven op de berg met de handen in mijn haren. Toch maar naar beneden geklouterd met gevaar voor eigen leven. Op enig moment tot in mijn knieën in de netels. Geen water over de wonden want veel had ik niet meer.

Villafranca del Bierzo,5Villafranca del Bierzo,6Villafranca del Bierzo,7Villafranca del Bierzo,8

Beneden ben ik tot aan een asfaltweg gekomen en die blijven volgen totdat ik de bekende gele pijlen zag. Die gingen vijf kilometer heel steil omhoog totdat ik er achter kwam dat dit niet de Camino was maar een mountainbike route met gele pijlen. In deze streek. .. Boven kwam ik een boer tegen, pas de eerste persoon die ik in vier uur had gezien. Hij wees me naar Cebreiro. Nog maar tien kilometer.

Villafranca del Bierzo,9Villafranca del Bierzo, 10Villafranca del Bierzo,11Villafranca del Bierzo, 12

Na onderweg wat minder drinkbaar water te hebben ingeslagen liep ik maar over de toppen van deze bergen en het bleef maar duren. Totdat ik een berg zag die leek op de Alto do Poio. Dit moest het dan maar zijn. Helaas ook na weer twee uur lopen weer geen geluk. Een oud elektriciteits huisje met een zendmast. In de stromende regen probeerde ik van die berg af te komen maar ook dat pad hield gewoon op. Dus met mijn laatste krachten en water terug naar dat huisje en 112 gebeld.

Villafranca del Bierzo, 13Villafranca del Bierzo, 14Villafranca del Bierzo,15

Inmiddels had Robert op Cebreiro ook al de politie ingeschakeld en moest ik met de laatste procentjes van mijn batterij zoveel mogelijk informatie geven over waar ik was. Toen ik om half twaalf kou lag te lijden in mijn natte slaapzak kwam de Mountain Police me redden. Eerst naar het ziekenhuis daarna om half twee s nachts in de Albergue afgezet in Villafranca del Bierzo. 50 kilometer later maar nog steeds in hetzelfde dorp als waar ik was begonnen.

Uw avonturier tegen wil en dank

Villafranca del Bierzo, 16

Jeroen

1. Sien en Jeroen:
    16 juni 2015
    Dat was wel even schrikken, zowel voor jou als het thuisfront
    Uren kropen voorbij voor ons thuis, terwijl jij alles uit de kast haalde om er toch uit te komen, respect!
    En dan ben je blij dat er toch gebeld kan worden naar 112...
    Hulde aan de redders, zelfs in het donker zijn ze door gegaan met zoeken, en ze hebben je gevonden...helden
    Onderkoeld ja wat wil heel de dag in de regen en dan op 1300 meter hoogte...pfff we zijn ons rot geschrokken .
    Maar voor jou was het een hel...maar alles is weer goed gekomen

Grz het Thuisfront
  2. Bert en Mies:
    16 juni 2015
    Jeetje Jeroen wat een verhaal zeg, dat zijn benauwde uren voor je geweest. Volg maar gewoon de gele pijlen, lijkt mij een stuk veiliger. De tocht is al avontuurlijk genoeg.
  3. Aaltje:
    16 juni 2015
    jee ik heb het verhaal gehoord van je mama.Was wel spannend maar ook angstig.
    Maar ben wel blij dat je weer op de goeie route zit Jeroenjte